ACTIVITATI
„ Promovarea egalitatii de sanse prin strategii creative de comunicare”
2017-1-RO01-KA104 -035992
JURNALUL CURSULUI DE FORMARE
“Creativity in
teaching and training & how to use music, art, ICT and outdoor activities
in education”
04 – 10 februarie 2018
Assen, Olanda
Ziua 1 ___04.02.2018___
Locul de desfășurare:
Sala de conferinţe
Activitatea desfășurată: Cunoaşterea
partenerilor împlicaţi în proiect
Concluzii
/ observații personale :
După
ce am ajuns în Assen ne-am cazat la Hotelul de Jonge din lanțul hotelier Best
Western în jurul orei 16, pentru ca la ora 17, în sala de conferințe a
hotelului să avem prima întâlnire cu formatorii noștri Cristina și Tim de la
Quarter Mediation, precum și cu ceilalți participanți la cursul de formare:
Polonia, Spania, Portugalia, Grecia și încă o grădiniță din România.
Am
început cu completarea formularelor de înregistrare, apoi s-a trecut la prezentarea
tuturor cursanților (numele, țara, funcția și școala de la care provin).
Formatorii
noștri ne-au prezentat apoi cursul, agenda săptămânii, câteva informații despre
asociația pe care o conduc, proiectele coordonate de această asociație și
bineînțeles, câteva informații despre ceea ce va trebui să realizăm pe
parcursul cursului pentru a putea participa la evaluarea finală (să facem poze
în cadrul tuturor activităților) pentru ca la final să putem realiza pe grupe
un fotoreportaj cu toate activitățile la care am participat.
După
prezentările de mai sus am realizat o seară europeană ”Europen fair” –
activitate în cadrul căreia fiecare țară și-a prezentat câteva măncăruri
tradiționale.
În
cadrul serii europene fiecare țară participantă la curs a prezentat mâncarea
tradițională expusă, iar apoi am trecut la degustarea acesteia. Toate felurile
de mâncare au fost prezentate într-un mod inedit de către participanţi și toate
au fost foarte gustoase. Am purtat discuții cu partenerii noştri cu privire la
mancarea tradițională, precum și ingredientele utilizate și modul de preparare
a acestora.
Ziua 2 ___05.02.2018___
Locul de desfășurare:
Sala de conferinţe a hotelului
Activitatea desfășurată: Prezentrea
instituțiilor participante și a sistemului de învățământ specific fiecărei țări
Concluzii
/ observații personale :
În prima parte a
celei de-a doua zile, fiecare instituție participantă a realizat o prezentare a
instituției și a sistemului de învățământ din țara respectivă după cum urmează:
-
Mousiko
Scholeio Karditsas, Greece
-
Adam
Mickliewicz Primary School no 10 in Pulawy, Poland
-
Agrupamento
de Escolas de Arrifana, Santa Maria de Feira, Portugal
-
Grădinița
cu program prelungit nr 13 Târgoviște, România
-
Asociația
Centrul European pentru Integrare Socioprofesională, Oradea, România (Centrul
Școlar de Educație Incluzivă ”Orizont” Oradea și CJRAE Bihor)
-
Instituto
de Ensenanza Secundaria Canada de la Encina, Spain
-
CEIP
Padre Jesus, aymonte, Huelva, Spain
Pe
perioada coffee break-urilor au derulat filmulețe cu prezentarea orașelor din
care proveneau toți participant la curs.
Ziua 2 ___05.02.2018___
Locul de desfășurare:
Biblioteca din Assen
Activitatea desfășurată: Utilizarea
mijloacelor ICT (tablă interactivă, masă interactivă) în activitățile școlare
în cadrul bibliotecii.
Obiectivul vizitat: Biblioteca
din Assen
Concluzii
/ observații personale :
În a doua parte
a zilei am participat la o activitate derulată în cadrul Bibliotecii din Assen,
unde ni s-au prezentat exemple de bune practici, precum și utilizarea ICT
(tablă interactivă, masă interactivă) în activitățile desfășurate de către
școlile din localitate în cadrul bibliotecii.
Inițial
în cadrul studioului bibliotecii ne-au fost date detalii despre modul în care
este structurată aceasta, despre secțiunile de care dispune biblioteca, dar și
despre modul în care se pot împrumuta cărțile de la bibliotecă.
Am
efectuat apoi o vizită, unde ni s-a prezentat concret, cum sunt împrumutate
cărțile, cum sunt dotate rafturile, cu senzori și cum sunt înregistrate cărțile
care sunt împrumutate, pe un card personal.
Am
vizitat și zona dedicată copiilor, dar și partea unde se aflau calculatoarele
pentru citirea în format electronic a cărților, sala cu imprimante 3 D, sala
unde se afla monitorul cu tach și masa cu tach, cu diverse jocuri pentru
dezvoltarea memoriei, creativității, imaginației copiilor. Aici am fost lăsați
să testăm toate aceste instrumente de lucru și să participăm la diverse
activități.
La
finalul vizitei ne-am întors la hotel pentru masa de prânz, la ora 15,30, după
care la ora 17 am încheiat activitățile celei de-a doua zile.
Ziua 3 ___06.02.2018___
Locul de desfășurare:
Windmill şi Muzeul
”De Wachter”
Activitatea desfășurată: Activități outdoor, artă și utilizarea tehologiei dintr-o moară de vânt.
Obiectivul
vizitat: Muzeul ”De Wachter”
Concluzii
/ observații personale :
A treia zi am plecat cu un autocar din fața hotelului
până în localitatea Zuidlaren, unde am desfășurat activitățile în cadrul unei
mori de vânt, dar și în carul Muzeului ”De Wachter”. Aici ni s-au prezentat și
am asimilat metode creative, artă, activități outdoor și tehologia existentă
într-o moară de vânt.
Ne-a fost prezentat mecanismul de
funcționare al morii de vânt, o moară foarte complexă cu diverse utilități:
moară pentru mirodenii, moară pentru făină, moară pentru obținerea uleiului de
in și generator de obținere a energiei electrice pe baza energiei eoliene.
De
asemnea ni s-a prezentat un magazin mixt de la începutul secolului, magazin în
care se utilizau diverse metode de cântărire şi măsurare a produselor.
Aici am participat la o lecție interdisciplinară
de biologie, istorie, geografie, matematică și fizică. De asemenea ni s-a
prezentat locul amenajat pentru elevi, unde se pot desfășura activități
practice de brutărie/patiserie. Proprietarul morii ne-a introdus în istoria
Olandei, prezentându-ne locurile de unde au fost aduse în trecut mirodeniile,
lalelele și alte obiecte, în Olanda de azi. Utilizînd hărțile expuse pe pereții
morii am participat și la o interesantă lecție de istorie, dar și de biologie,
aflând date despre proveniența anumitor plante, modul în care arată anumiți
arbori, semințele acestora, utilitatea lor, precum și zonele geografice unde
acestea cresc.
Prin prezentarea modului de
funcționare a morilor am participat la o lecție concretă de fizică și
matematică, o lecție interesantă, pe înțelesul copilului.
După coffee break am vizitat Muzeul ”De Wachter”, unde am putut vedea obiecte vechi, expuse
pe diverse domenii. Am participat la activități concrete de utilizare a unor
instrumente muzicale mai vechi, ne-a fost prezentat interiorul unei case
tradiționale, cu locurile de dormit foarte mici, precum și diverse obiecte
utilizate în gospodărie și la munca câmpului.
Am
vizitat un atelier de producere a papucilor tradiționali din lemn. Ni s- a
explicat procedeul și mașinăria cu care se realizează aceștia, precum și
tipurile de lemn utilizate pentru realizarea papucilor și modul de decorare a
acestora. Culoarea specifică a papucilor tradiționali este culoarea galbenă,
decorată cu diverse motive populare.
Ziua 4 ___07.02.2018___
Locul de desfășurare:
Drents Museum
Activitatea
desfășurată: Educational activities
at Drents Museum
Obiectivul
vizitat: Drents Museum
Concluzii / observații personale: Am participat la o activitate educativă, desfășurată
în cadrul Drents Museum unde practic, datorită unui actor care și-a jucat
foarte bine rolul, am fost transpuși în timp, în secolul XVIII, în casa unui om
bogat, colector de taxe. Prin intermediul acestei activități am aflat cum era
amenajată casa unei familii de oameni bogați dintr-un alt secol, mobilierul
adecvat, obiectele de valoare din casă, documentele colectorului de taxe, vestimentația
locuitorilor din acea vreme, modul în care se servea masa în salon, obiectele
din bucătărie, păstrarea alimentelor în cămară. De asemenea prin intermediul
unei astfel de activități învățăm elevii, codul bunelor maniere.
După
vizita făcută colectorului de taxe, am participat la a doua parte a activității
unde prin intermediul oglizilor din încăperi (monitoare), elevii află dialogul
purtat de diverși locuitori ai palatului.
Ziua 4 ___07.02.2018___
Locul de desfășurare:
Sala de conferinţe a hotelului
Activitatea
desfășurată: ”Treasure
hunting method”
Concluzii / observații personale :
În sala de conferinte
a hotelului ne-a fost prezentată metoda ”Treasure hunting”
Ziua 4 ___07.02.2018___
Locul de desfășurare:
Centrul oraşului Assen
Activitatea
desfășurată: ”Treasure
hunting method”
Concluzii / observații personale :
Activitatea
s-a desfășurat în centrul orașului Assen. După ce am tras la sorți echipa din
care vom face parte, am primit harta orașului Aseen, unde aveam marcat un
traseu de urmat. Pe parcursul acestui traseu a trebuit să descoperim anumite
clădiri, cu o anumită arhitectură, clădiri a căror schiță ne-a fost printată de
asemenea pe o coală de hârtie. Când descopeream unul dintre obiective trebuia
să ne facem împreună cu toată echipa un sealfie. Toate pozele apoi trebuia să le
asamblăm și să le încărcăm pe contul grupului pentru a afla echipa
câștigătoare.
Printr-o
astfel de metodă realizăm o activitate interdisciplinară cu elevii unde vom
îmbina o lecție de geografie (orientare turistică), cu o lecție de istoria
artelor (stilurile arhitectonice), religie (biserici de diferite religii),
biologie (descoperirea parcului zoologic care adăpostește căprioare), istorie
(muzeul din localitate și statuia copilului Bartje – simbol al orașului) și ICT
– deoarece utilizăm telefonul pentru fotografii. De asemenea le formăm elevilor
spiritul de muncă în echipă, de colaborare, de într-ajutorare, de competiţie.
Ziua 4 ___07.02.2018___
Locul de desfășurare:
Sala de conferinţe a hotelului
Activitatea desfășurată: ”Hands – on
Workshop ”Music, colors and creativity”
Concluzii / observații personale :
S-a
desfășurat în sala de conferință a hotelului, unde pe o masă mare a fost pusă o
coală foarte mare de hârtie ( 5*1 m). Am primit cutiuța cu o culoare și
pensulă. Toți ne-am așezat în jurul mesei, iar la pornirea muzicii am început
să pictăm fiecare ceva pentru a reda ”primăvara”. La schimbarea stilului de
muzică am făcut un pas spre dreapta, am schimbat locul și am continuat pictura
colegului. Am schimbat de mai multe ori locul și de trei ori și culoarea. În
final toată coala foarte mare de hârtie a fost umplută cu un coloaj de desene.
Prin această metodă de artă, putem dezvolta elevilor creativitatea, imaginația,
munca în echipă.
Am
lucrat în sala de conferințe a hotelului, cu grupul pentru a realiza
fotoreportajul. Am descărcat peozele de la activitățile desfășurate până în
ziua a IV –a. Am ales firul poveștii fotoreportajului și am început sortarea
fotografiilor și prelucrarea lor pe zile.
Ziua 5 ___08.02.2018___
Locul de desfășurare:
Sala de conferinţe a hotelului
Activitatea desfășurată: ”Stop motion method”
Concluzii / observații personale :
Ne-a
fost prezentată metoda ”Stop motion” ca un exemplu de bună practică în
utilizarea ICT în cadrul lecțiilor de matematică, geografie, istorie, formarea
abilităților de comunicare.
Prin
utilizarea unor jucărioare din kinder sau lego, a unor imagini de fundal
plastifiate, de dimensiunea unei coli A4 și a unui aparat foto, cu care se fac
peste 100 de fotografii, vom putea realiza cu ajutorul programului Mouvie
maker, un filmuleț, o acțiune, o povestoară…. etc. Ni s-a prezentat de asemenea
modul de utilizare a programului Mouvie maker, alegerea fotografiilor, a
ordinii în care să ruleze, alegerea timpului în care acestea să ruleze, a
melodiei de fundal și modalitatea de salvare a filmului.
Ziua 5 ___08.02.2018___
Locul de desfășurare:
Sala de conferinţe a hotelului
Activitatea desfășurată: Workshop ”Stop motion
method”
Concluzii / observații personale :
Am fost
împărțiți pe grupe prin tragere la sorți, fiecare grupă a primit câteva
jucărioare, o planșă de fundal, iar în funcție de acestea ne-am ales povestea
pe care dorim să o realizăm. Prin mânuirea treptată a personajelor și prin
surprinderea fiecărei mișcări printr-un clișeu foto, vom putea realiza
filmulețul. După finalizărea acestei părți, am trecut la realizarea efectivă a
filmulețului cu ajutorul programului Mouvie maker. În final fiecare grupă și-a
prezentat filmulețul și povestea pe care a reușit să o ilustreze în funcție de
materialele avute la dispoziție.
Ziua 5 ___08.02.2018___
Locul de desfășurare:
Drentes Archief
Activitatea desfășurată: Exemple de bune
practici desfăşurate la Drentes
Archief
Obiectivul
vizitat: Drentes Archief
Concluzii / observații personale :
Aici ne-a fost
prezentat departamentul pentru învățământ, dotat special pentru a desfășura
activități creative, interactive și utilizănd dotările moderne în cadrul unor
lecții de istorie. Ne-a fost prezentată o activitate deosebit de interesantă,
creativă, unde elevii pot utiliza un monitor, scanner și diverse obiecte din
cadrul arhivei, care de asemenea îi fac să înțeleagă cum arată documentele
vechi, hărți vechi, steme, scrisori, descifrează modul de păstrare eficient al
documentelor, sortarea lor într-o arhivă, etc. Toată activitatea s-a desfășurat
pe grupe prin tragere la sorți, sub formă de concurs – la final câștigătoare
era echipa care găsea sigiliul lui Sigismund, care lipsea de pe un document oficial
afișat la intrarea în sala destinată activității. Consider că printr-o astfel
de activitate se dezvoltă elevilor creativitatea, imaginația, spiritul de
competiţie, munca în echipă.
La finalul
activității ni s-a prezentat sala de calculatoare unde locuitorii orașului pot
veni să descopere diverse informații din trecutul unei țări minunate, ca
Olanda. Sala este dotată de asemenea cu o masă cu tach interactive.
Drentes Archief
sunt dotate cu o sală de cinema, unde am vizionat un film despre evoluția
sistemului de învățământ olandez.
De asemenea în
finalul activității, prin utilizarea unei metode ICT – un Ifone, am ascultat
povestioara băiatului Bartje – simbolul Assenului și am pornit cu ajutorul unui
program de pe ifon într-o scurtă călătorie în jurul muzeului, unde în urma
indicațiilor programului trebuia să descoperim anumite obiective turistice sau
anumite decorațiuni de pe clădiri, care trebuiau fotografiate, pentru a obține
un anumit punctaj. Cel care atingea punctajul maxim în timpul cel mai scurt era
câştigator.
Prin acestă
metodă interdisciplinară îmbinăm atât mijloacele moderne (ifonul), cât și lecțiile
de istorie, geografie și istoria artelor. De asemenea dezvoltăm elevilor
spiritul de competiție, creativitatea, imaginația, precum și utilizarea
tehnologiei moderne.
Am lucrat în
sala de conferințe a hotelului, cu grupul pentru a continua fotoreportajul. Am
descărcat pozele din ziua a V a. Am sortat fotografiile și le-am prelucrat
pentru fotoreportaj.
Ziua 6 ___09.02.2018___
Locul de desfășurare:
Sala de conferinţe a hotelului
Activitatea desfășurată: ” Mind Maping
method”
Concluzii / observații personale :
Am fost
împărțiți pe grupe prin tragere la sorți.
Pe o coală mare
de flipchard, utilizănd cuvinte și desene, trebuia să scriem cu marker cuvinte
derivate cuvântului ”Creativity”. Fiecărei derivate trebuia să îi atașăm o
reprezentare grafică.
O metodă utilă
în dezvoltarea creativității și a imaginației elevilor.
Ziua 6 ___09.02.2018___
Locul
de desfășurare: Vincent
Van Gogh School
Activitatea desfășurată: Vizită la
Vincent Van Gogh School
Obiectivul
vizitat: Vincent Van Gogh School
Concluzii / observații personale :
În după amiaza
celei de-a șasea zile ne-am deplasat pe jos la marginea orașului pentru a
vizita Vincent Van Gogh School, o școală mare cu încă alte două sedii, o școală
care desfășoară activitați cu elevi de nivel primar, secundar, tehnic și copii
cu cerințe educative speciale.
Am vizitat școala
după finalizarea orelor de curs, văzând sălile de clasă, laboratoarele, sala de
consiliere, sala de mese, birourile, sala profesorală, etc.
Școala dispune
de dotări la standarde foarte înalte, foarte multe laboratoare bine dotate în
funcție de specializările pe care le oferă instituția. Ceea ce m-a impresionat
cel mai mult au fost dotările, modul de abordare a strategiei de marketing a
directorului, modul în care este recrutată resursa umană și mentalitatea
olandezilor de abordare a sistemului de învățământ (ramura pe care se pune
accentul principal).
Sistemul de
învățământ olandez, este un sistem cu adevărat centrat pe elev, pe dezvoltarea
armonioasă a copilului. Il fac pe copil să mergă cu drag la școală, să dorească
să participe la diverse activități interactive, care duc la dezvoltarea lui
intelectuală, culturală și socială.
Am lucrat în
sala de conferințe a hotelului, cu grupul pentru a continua fotoreportajul. Am
descărcat pozele din ziua a VI a. Am sortat fotografiile și le-am prelucrat
pentru fotoreportaj.
Ziua 7 ___10.02.2018___
Locul
de desfășurare: Sala de conferinţe a
hotelului
Activitatea desfășurată: Evaluare
Concluzii / observații personale :
S-a desfășurat
în sala de conferințe a hotelului
Am lucrat în
sala de conferințe a hotelului, cu grupul pentru a finaliza fotoreportajul.
Am participat la
evaluarea finală.
Am răspuns la
întrebările din chestionarul primit.
Am prezentat
fotoreportajul realizat cu grupul din care am făcut parte.